Zmniejsz koszty, popraw dochodowość swojej firmy.

Sprawdzone sposoby na obniżenie kosztów Twojej firmy

by Dominik Dubrowski

Zmniejsz koszty, popraw dochodowość swojej firmy.

Sprawdzone sposoby na obniżenie kosztów Twojej firmy

by Dominik Dubrowski

by Dominik Dubrowski

Wcześniej czy później właściciel każdej firmy zadaje sobie pytania:

  • Czy na pewno moje pieniądze są rozsądnie wydawane?
  • Czy nie są marnotrawione?
  • Czy na pewno wszystkie wydatki mam pod kontrolą?

Poniżej przedstawiamy kilka sprawdzonych przez nas sposobów szukania oszczędności i obniżania kosztów działania.

Sposób 1. Kwestionuje wszystkie założenia

Szukając oszczędności w wydatkach naszych klientów spotykamy się ze stwierdzeniami

  • Tego nie możemy zmienić
  • Robimy to w ten sposób od 10 lat i na pewno tak jest najtaniej
  • Kiedyś spróbowaliśmy robić to inaczej i nic z tego nie wyszło.

Oczywiście część z tych stwierdzeń jest prawdziwa. Często jednak wystarczy kilka pytań drążących temat by odkryć nowe możliwości i sposoby działania. Jeśli w swojej firmie trafiasz na takie odpowiedzi spróbuj skonfrontować je z poniższymi pytaniami:

  • Co najgorszego się może stać jeśli wprowadzisz taką zmianę? Jak się przed tym zabezpieczyć?
  • Co powoduje że tej zmiany nie da się wprowadzić? A jak byś tą zmianę wprowadzał gdyby to ograniczenie nie istniało?
  • Czego nam brakuje żeby wprowadzić tą zmianę? A jak byśmy ją wprowadzili gdyby nam tego nie brakowało?

Będziesz zaskoczony jak wiele początkowo „tego nie możemy zrobić” zmieni się w „dlaczego my tego nie zrobiliśmy wcześniej?”.

Sposób 2. Odrzuć wszystko co nie daje wartości klientowi albo firmie

Bardzo często czas i pieniądze są marnotrawione na czynności przynoszące nieproporcjonalnie małą korzyść zarówno firmie jak i klientom. Czasem najlepszym sposobem na obniżenie kosztów pewnych czynności jest… zaprzestanie ich wykonywania.

  • Czy na pewno wszystkie wykonywane czynności są niezbędne?
  • Czy ta sama czynność nie jest dublowana przez kilka osób?
  • Czy musimy daną czynność wykonywać dla wszystkich klientów/ produktów, a może wystarczy tylko dla wybranych?

Dzięki koncentracji na tych działaniach które są naprawdę niezbędne i przynoszą największą wartość klientowi odrzucamy wiele czynności które są marnotrawstwem.

Sposób 3. Zamień role

Analizując te same dane w gronie tych samych osób przy tych samych założeniach dostaniesz zawsze te same wyniki. Dlatego też warto w analizę kosztów w poszczególnych obszarach działania firmy zaangażować osoby które normalnie nie biorą w niej udziału. Na przykład osoba odpowiedzialna za sprzedaż może pomóc w analizie kosztów produkcji wskazując te jej elementy które są drogie a nie dają klientowi istotnej wartości. Ktoś odpowiedzialny za obsługę klienta, znając koszty procesu sprzedaży, może wskazać tańsze metody komunikacji i docierania do klientów. Przykłady można mnożyć – ważne jest aby wykorzystać potencjał drzemiący w głowach osób z różnych obszarów.

Sposób 4. Wykorzystaj wsparcie zewnętrzne

Czasem trudno jest, wykorzystując te same wewnętrzne osoby i zasoby, znaleźć nowe rozwiązania i sposoby działania. Dlatego też wiele firm szukających oszczędności wspiera się profesjonalnymi firmami doradczymi. Firmy takie oferują bardzo różnorodne sposoby działania – od szybkich, krótkich projektów skoncentrowanych na osiągnięciu doraźnych oszczędności do bardzo szczegółowych analiz prowadzących do maksymalizacji oszczędności w długim horyzoncie czasowym. Jeśli jesteś zainteresowany poznaniem szczegółów takiej współpracy skontaktuj się z nami – opowiemy Ci o wszystkich korzyściach z niej płynących.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top