Sprawdzone sposoby na obniżenie kosztów w Twojej firmie

by Dominik Dubrowski

Sprawdzone sposoby na obniżenie kosztów w Twojej firmie

by Dominik Dubrowski

by Dominik Dubrowski

Wcześniej czy później właściciel każdej firmy zadaje sobie pytania:

  • Czy na pewno moje pieniądze są rozsądnie wydawane?
  • Czy nie są marnotrawione?
  • Czy na pewno wszystkie wydatki mam pod kontrolą?

Poniżej przedstawiamy kilka sprawdzonych przez nas sposobów szukania oszczędności i obniżania kosztów działania.

Sposób 1. Kwestionuje wszystkie założenia

Szukając oszczędności w wydatkach naszych klientów spotykamy się ze stwierdzeniami

  • Tego nie możemy zmienić
  • Robimy to w ten sposób od 10 lat i na pewno tak jest najtaniej
  • Kiedyś spróbowaliśmy robić to inaczej i nic z tego nie wyszło.

Oczywiście część z tych stwierdzeń jest prawdziwa. Często jednak wystarczy kilka pytań drążących temat by odkryć nowe możliwości i sposoby działania. Jeśli w swojej firmie trafiasz na takie odpowiedzi spróbuj skonfrontować je z poniższymi pytaniami:

  • Co najgorszego się może stać jeśli wprowadzisz taką zmianę? Jak się przed tym zabezpieczyć?
  • Co powoduje że tej zmiany nie da się wprowadzić? A jak byś tą zmianę wprowadzał gdyby to ograniczenie nie istniało?
  • Czego nam brakuje żeby wprowadzić tą zmianę? A jak byśmy ją wprowadzili gdyby nam tego nie brakowało?

Będziesz zaskoczony jak wiele początkowo „tego nie możemy zrobić” zmieni się w „dlaczego my tego nie zrobiliśmy wcześniej?”.

Sposób 2. Odrzuć wszystko co nie daje wartości klientowi albo firmie

Bardzo często czas i pieniądze są marnotrawione na czynności przynoszące nieproporcjonalnie małą korzyść zarówno firmie jak i klientom. Czasem najlepszym sposobem na obniżenie kosztów pewnych czynności jest… zaprzestanie ich wykonywania.

  • Czy na pewno wszystkie wykonywane czynności są niezbędne?
  • Czy ta sama czynność nie jest dublowana przez kilka osób?
  • Czy musimy daną czynność wykonywać dla wszystkich klientów/ produktów, a może wystarczy tylko dla wybranych?

Dzięki koncentracji na tych działaniach które są naprawdę niezbędne i przynoszą największą wartość klientowi odrzucamy wiele czynności które są marnotrawstwem.

Sposób 3. Zamień role

Analizując te same dane w gronie tych samych osób przy tych samych założeniach dostaniesz zawsze te same wyniki. Dlatego też warto w analizę kosztów w poszczególnych obszarach działania firmy zaangażować osoby które normalnie nie biorą w niej udziału. Na przykład osoba odpowiedzialna za sprzedaż może pomóc w analizie kosztów produkcji wskazując te jej elementy które są drogie a nie dają klientowi istotnej wartości. Ktoś odpowiedzialny za obsługę klienta, znając koszty procesu sprzedaży, może wskazać tańsze metody komunikacji i docierania do klientów. Przykłady można mnożyć – ważne jest aby wykorzystać potencjał drzemiący w głowach osób z różnych obszarów.

Sposób 4. Wykorzystaj wsparcie zewnętrzne

Czasem trudno jest, wykorzystując te same wewnętrzne osoby i zasoby, znaleźć nowe rozwiązania i sposoby działania. Dlatego też wiele firm szukających oszczędności wspiera się profesjonalnymi firmami doradczymi. Firmy takie oferują bardzo różnorodne sposoby działania – od szybkich, krótkich projektów skoncentrowanych na osiągnięciu doraźnych oszczędności do bardzo szczegółowych analiz prowadzących do maksymalizacji oszczędności w długim horyzoncie czasowym. Jeśli jesteś zainteresowany poznaniem szczegółów takiej współpracy skontaktuj się z nami – opowiemy Ci o wszystkich korzyściach z niej płynących.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top